Kävelin puistotietä pitkin. Pihalla oli pieni pakkanen ja se sai poskeni punoittamaan.

Hengitysilma kohosi ilmaan höyrynä. Olin unohtanut lapaset kotiin, joten pidin käsiä visusti taskussa. Tunnustelin taskuissa olevia heijastimia hieman hermostuneena.
 
Näin kaverini kauempana, jotka olivat ympäröineet puistopenkin. Penkillä istuivat Jarno ja Sofia.
Minua ärsytti suunnattomasti, kun Sofia oli ruvennut polttelemaan. Heti kun Jarno astui kuvioihin, Sofia on muuttunut mielestäni ihan hirveästi.
 
”Moro”, Jussi sanoi, kun saavuin paikalle. Nostin katseeni maasta ja katsoin Jussia. ”Hei”, vastasin ujosti. Jussi oli niin mielettömän komean näköinen. En usko, että Jussi olisi kiinnostunut minusta millään tasolla. ”Mitäs Tiinalle kuuluu?” Jussi jatkoi. Katsoin lumoutuneena Jussin silmiä, kunnes tajusin, että hän oli esittänyt minulle kysymyksen. Punastuin hieman ja avasin suuni: ”Juu, ei tässä kummempaa. Vähän kylmä meinaa olla käsiin.”
 
Jussi katsoi minua, kun yritin pysyä lämpimänä. Hän ojensi minulle lapasensa. Olin ihan ihmeissäni, mutta otin silti lapaset vastaan ja laitoin ne käteen. ”Kiitos”, sanoin ja yritin hymyillä söpösti. Se taisi näyttää kyllä enemmän hirveältä irvistykseltä, mutta sain silti Jussille hymyn naamalle. ”Ei mitään”, Jussi sanoi.
 
Sofia ja Jarno olivat ihan omissa maailmoissaan. He juttelivat luultavasti viikonlopusta, mitä nyt sivukorvalla kuulin. Minulle tuli kiusallinen olo, ja yritin keksiä pääni puhki, mitä sanoisin Jussille. Vihdoin keksin jotain järkevää: ”Mitä sinä meinaat tehdä viikonloppuna?” Jussi otti uuden tupakan ja sytytti sen.
”Varmaan menen vähän juhlistamaan viikonloppua. Niin ja totta kai alkanutta joululomaa”, Jussi sanoi, samalla tupakkaa poltellen.
”Me mennään tästä Jarnolle, pärjäilkää”, Sofia sanoi ja he lähtivät yhdessä.
 
”Nyt me jäätiin sitten kahdestaan”, Jussi sanoi. ”Juu. Alkaa tulla kylmä. Voisin mennä myös kotiin”, vastasin. Jussi katsoi hieman pettyneenä minuun. Hän otti viimeiset sauhut tupakastaan ja heitti sen sitten maahan. ”Mitä jos tulisit meille?” Jussi kysyi. Yllätyin hieman, mutta vastausta ei tarvinnut edes miettiä: ”Joo, voin minä tulla.”
 
Riisuin kengät eteiseen. Pystyin haistamaan tuoreen pullan tuoksun. ”Äiti, oon kotona!” Jussi
huusi. Vastausta ei kuulunut, mutta menimme siitä huolimatta suoraan Jussin huoneeseen. Istuin Jussin sängylle ja katselin huonetta. Sehän oli itse asiassa aika siisti. Mitä nyt tietokonepöydällä pari lasia. Jussi lähti jonnekin, mutta se ei haitannut minua. Jäin ihmettelemään Jussin huonetta.
Pian Jussi tuli takaisin: ”Haluaisitko sinä lämmintä pullaa ja kuumaa kaakaota?” ”Juu, kiitos”, vastasin.
 
Tepastelimme keittiöön, jossa tuore pulla tuoksui voimakkaimmillaan. Näin Jussin äidin, joka otti juuri peltiä pois uunista. ”Hei”, hän sanoi hymyillen. ”Hei”, vastasin lyhyesti. Odotin jo kauheaa kysymysmaratoonia, mutta sitä ei tullut. Istuin vain Jussin kanssa pöytään, missä oli kaakaot valmiina ja Jussin äiti toi pullat.
 
Mutustin pullaa ja rupesin miettimään kaikkia asioita. Miksi Jussi pyysi minut heille?
 
 

Nita